Списати реченння , підкреслити граматичні основи.
Великі хмари холодом нагусли, червоне листя падає в гаю. Летять у вирій дуже дикі гуси, а я слонам привіт передаю. (Л. Костенко.) Журавлята жалкували, що ростуть вони поволі. (М. Сингаївський.) Як спить мала травиця, травиці дощик сниться. (А. М’ястківський.) Відцвіли голубі матіоли, згасло літо на жовтих полях. (В. Грінчак.) Ліщинові кущі позадирали списи, по списах дощ стіка, а вітер обтіка. (Є. Гуцало.) Пробіг автомобіль, і синя хмарка диму за ним розвіялась. (М. Рильський.)
Іду шляхом; сонце сяє, вітер з травами говорить; перед мною і за мною степ колишеться, як море. Он нагнулась тирса біла, звіробій скрутив стебельця, червоніє материнка, як зірки, горять козельці. Крикнув перепел в ярочку, стрепет приснув над тернами; по кущах між дерезою ходять дрохви табунами. (Я. Щоголев.) Наймисливіша ткаля не зітче такої рясної плахти, як природа заткала на диво людям ту широку долину! (Панас Мирний.) Ви уявіть, подивіться, як сходять зорі крадькома, бо вони хочуть приготувати несподіванку місяцеві; а він підіймається спокійно, велично над темним і мовчазним степом. Узлісся стає похмурим; висока скеля таємниче схиляється над другою, а та стоїть, мов гора, і місяць обливає їх своїм блідим сяйвом. (За Марком Вовчком.)
На місці крапок уставляючи пропущені літери. Розставити пропущені коми . Пояснити вживання ком. Довести, що подані речення є складними. Прочитати їх, правильно інтонуючи.
П...шається калинонька, явір молодіє а кругом їх в..рболози й лози з..леніють. (Т. Шевченко.) По обрію неба сірими баранцями побігли волохаті хмаринки над оз..ром заш...лестів оч...рет а з д...рев стиха знімалися й задумливо падали на землю сухі л...сточки (С. Васильченко) Жовті пал..чки цвіту тихо гойдалися на волосинках вздовж колосків і непомітний п..лок золотився на сонці. (М. Коцюбинський) З..лена трава горить з..леним огнем а на її довгих л..сточках грає і сяє чиста роса. (Панас Мирний.)
Творча робота. З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів). Утворені складні речення записати, пояснити розділові знаки.
1). 1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся.
2). 1. Була чудова, але сумна пора. Її називають пізньою осінню. 2. Над містом стояла ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 3. Пройшов проливний дощ. Небо тепер ясне.
Завершити складні речення і записати їх, ставлячи, де потрібно, коми. Прочитати утворені речення, правильно їх інтонуючи. Накреслити схему кожного речення.
1. Сонце вже зійшло, але...
2. Золоті промені сонця торкнулися дерев, а ...
3. Осінь урочисто прощалася із землею, і ...
4. Навколо стояла урочиста тиша, …
Немає коментарів:
Дописати коментар